2019-06-13 10:00Press release

Anneli Kansbod ny VD på Bemz

Anneli Kansbod, VD BemzAnneli Kansbod, VD Bemz

E-handelsföretaget Bemz har utsett Anneli Kansbod till ny VD för bolaget. Anneli kommer närmast från rollen som affärsområdeschef på Gymgrossisten. ”Vi är glada att ytterligare stärka vårt fokus på e-handel och lönsam tillväxt. Anneli har precis vad vi sökt för att ta Bemz till nästa steg”, säger Bemz ordförande Jerker Adeberg.

Anneli Kansbod har en mångårig bakgrund inom konsumentprodukter och tjänster med fokus på digitala affärsmodeller, senast på Gymgrossisten där hon var affärsområdeschef. Dessförinnan har hon varit VD för Studentkortet, affärsutvecklingschef på Metro och haft olika roller inom marknad och produktledning på Tele2.

”Bemz ligger helt rätt positionerat i en global värld med hållbarhet och skräddarsydda lösningar som två av de starkaste trenderna. Jag ser fram emot att utveckla bolaget tillsammans med övrig ledning och personal”, säger Anneli Kansbod.

E-handelsbolaget Bemz grundades 2005 av Lesley Pennington, som också är aktiv inom bolaget genom styrelsen. Företaget har fått stor uppmärksamhet för sin affärsmodell som framgångsrikt kombinerar design och hållbarhet. Skräddarsydda överdrag och ben till IKEA-soffor och -fåtöljer är några av storsäljarna för Bemz, som idag är ett globalt e-handelsföretag med försäljning i över fyrtio länder. De största marknaderna är Sverige, USA, Tyskland, Storbritannien och Frankrike.

Bemz har de senaste åren genomfört ett omställningsarbete, under ledning av avgående VD:n Niklas Jarl. Bolaget går nu in i en ny fas med fokus på lönsam tillväxt och utvecklad e-handel. De senaste tio månaderna har Bemz visat ett positivt rörelseresultat varje månad.

”Bolaget är inne i en mycket intensiv period där grunden för tillväxten lagts, bland annat med en ny e-handelsplattform som kommer att lanseras under sommaren. Samtidigt ökar vi ambitionerna för effektivare och bättre kundupplevelse, nya produkter och att uppnå ett positiv ebit-resultat i bolaget”, säger Anneli Kansbod.

Stockholmsbaserade Bemz är ett globalt e-handelsföretag som fokuserar på skräddarsydda överdrag och ben till IKEA-möbler. Företaget grundades 2005 och har idag omkring 15 medarbetare och en omsättning på 80 miljoner kronor. Bemz säljer till över 40 länder och all produktion sker i Europa. Med en affärsidé som bygger på att förlänga livslängden på IKEA-möbler är Bemz fokus på medveten konsumtion stort.