2018-04-10 07:25Press release

Bemz x Tom Dixon co-lab förvandlar DELAKTIG med haute couture-överdrag - SWE

Bemz och Tom Dixon har tillsammans skapat ett haute couture-överdrag för att förvandla IKEAs DELAKTIG, som nu visas upp på Multiplex - Tom Dixons utställning under Milan Design Week. Haute couture-överdraget som är det första steget i samarbetet, kommer följas av en gemensam kollektion med överdrag exklusivt designade för DELAKTIG - en möbelplattform skapad av IKEA och Tom Dixon.

”Vårt haute couture-överdrag symboliserar båda våra varumärken - genom att förena design, hantverk och innovation i ett unikt exemplar som representerar visionen för samarbetet”, säger Lesley Pennington, grundare och VD, Bemz. Idén bakom överdraget kom till genom nära samarbete mellan designteamen i London och Stockholm. Överdraget skapades under två veckors tid, för hand av två sömmerskor i en ateljé i Stockholm. Resultatet visar de oändliga möjligheterna med plattformen DELAKTIG. Press release Stockholm, 5e april 2017 ”Vi har skapat ett överdrag med en extraordinär volym av långhårigt, svart fårskinn från Island för att förvandla DELAKTIG från en vanlig IKEA-soffa till en Tom Dixon-skulptur av fårskinn. Detta visar på det mest extrema sätt DELAKTIGs föränderliga natur, där ett nytt överdrag från Bemz helt kan förändra karaktären på din soffa. En möbel som innan var praktisk och minimalistisk får en ny skepnad och blir istället ett vilddjur”, säger Tom Dixon, grundare och Creative Director.

Utöver haute couture-överdraget visas även utvalda överdrag från Bemz på olika modeller av DELAKTIG i Multiplex VIP-lounge. Multiplex tar över hela Teatro Manzoni, den ikoniska biografen och gallerian på Via Manzoni i stadens kultur- och shoppingdistrikt. Temat för Multiplex är Yesterday, Today and Tomorrow, och här visas Tom Dixons nya produkter och innovationer upp, där DELAKTIG och samarbetet med Bemz representerar Tomorrow.

Bemz x Tom Dixon kollektionen med överdrag för IKEA DELAKTIG kommer att finnas tillgänglig för allmänheten från februari 2018 på bemz.com.

MULTIPLEX AT TEATRO MANZONI 4-9 april 2017 VIP-loungen på MULTIPLEX by Tom Dixon Teatro Manzoni, Via Manzoni, 42, 20121 Milano, Italien Tisdag - lördag kl 11-20, söndag kl 11-16 #Multiplex2017 Press release Stockholm, 5e april 2017 Bemz x Tom Dixon haute couture-överdrag för DELAKTIG av Tom Dixon x IKEA. Se vårt pressalbum för fler högupplösta bilder. För en sneak peak av skapandet av haute couture-överdraget, ta en titt på vår film.

Stockholmsbaserade Bemz är ett globalt e-commerce- och textildesignföretag, som designar skräddarsydda överdrag till IKEA-möbler. Företaget grundades 2005 av Lesley Pennington. Företagsfilosofin är djupt rotad i den skandinaviska designhistorien. Bemz tyger är speciellt utvalda för sin höga kvalitet, naturliga material och alla Bemz produkter kan tvättas i maskin. Med en affärsidé som bygger på att förlänga livslängden på IKEA-möbler är Bemz miljöengagemang stort. Bemz har ingen överproduktion utan tillverkar endast vad kunderna har beställt och all produktion sker i Europa.