2018-04-10 07:34Press release

Bemz x Tom Dixon - SWE

DELAKTIG säng/soffa Tom Dixon x IKEADELAKTIG säng/soffa Tom Dixon x IKEA

Bemz och Tom Dixon är stolta att tillkännage ett designsamarbete, som kommer att presenteras under Milan Design Week, med start den 4e april. Samarbetet består av en kollektion textilöverdrag avsedda för möbelplattformen DELAKTIG.

IKEA x Tom Dixons DELAKTIG är en möbelplattform som utgår från ett underrede i aluminum som kan användas som säng, soffa och en rad andra möbler. DELAKTIG är utformad som en open source-produkt, där syftet är att både andra företag och konsumenter ska kunna hacka, dvs modifiera och individanpassa, de olika modulerna. Med det här samarbetet är svenska Bemz det första företaget som hackar DELAKTIG.

"Genom vårt samarbete med Tom Dixon i DELAKTIG-projektet kombinerar vi det bästa av två världar - Tom Dixons unika känsla för design och Bemz textikompetens", säger Lesley Pennington, Bemz grundare och VD. "Bemz såg potentialen i IKEA som en open source-plattform för länge sedan. Vårt partnerskap med Tom Dixon och DELAKTIG höjer ribban för designsamarbeten i möbelindustrin, och skapar större värde och fler valmöjligheter för våra kunder."

Det första steget i Bemz och Tom Dixons samarbete inkluderar haute coutureöverdraget och kommer att visas i VIP-loungen på Multiplex, Tom Dixons utställningslokal under Milan Design Week. Multiplex tar över hela Teatro Manzoni, den ikoniska biografen och gallerian på Via Manzoni, i stadens kultur- och shoppingdistrikt. Temat för Multiplex är Yesterday, Today and Tomorrow, och visar upp Tom Dixon's ikoniska design, nya produkter och innovationer, där DELAKTIG och samarbetet med Bemz representerar Tomorrow.

"Möbelindustrin är fortfarande en ganska sömnig och långsam värld som inte är i fas med dagens moderna, snabbrörliga landskap. När vi började arbeta med IKEA och projektet DELAKTIG, ville vi hitta en partner som såg möjligheterna inom möbelindustrin om man tänker utanför ramarna. Bemz var de första att agera, som antog utmaningen och som ville vara en del av detta experiment med en hackningsbar sängram som kan modifieras och anpassas efter behov.", säger Tom Dixon, grundare och Creative Director.

IKEA kommer också att finnas på plats på Multiplex med en filmfestival och paneldebatter som belyser open source-projektet DELAKTIG, som för första gången kommer att visas för press och allmänhet.

DELAKTIG kommer att finnas tillgänglig på IKEA från februari 2018. Hela kollektionen med överdrag från Bemz x Tom Dixon kommer att finnas tillgängliga på bemz.com från februari 2018.

MULTIPLEX AT TEATRO MANZONI 4-9 april 2017 The VIP-lounge at MULTIPLEX by Tom Dixon Teatro Manzoni, Via Manzoni, 42, 20121 Milano, Italy Tisdag - lördag kl 11-20, söndag kl 11-16

PRESS PREVIEW Tisdag 4 april Kl 9-11 Dörrarna öppnas kl 9, presentationen börjar kl 9.30 RSVP: [email protected] #Multiplex2017

Stockholmsbaserade Bemz är ett globalt e-commerce- och textildesignföretag, som designar skräddarsydda överdrag till IKEA-möbler. Företaget grundades 2005 av Lesley Pennington. Företagsfilosofin är djupt rotad i den skandinaviska designhistorien. Bemz tyger är speciellt utvalda för sin höga kvalitet, naturliga material och alla Bemz produkter kan tvättas i maskin. Med en affärsidé som bygger på att förlänga livslängden på IKEA-möbler är Bemz miljöengagemang stort. Bemz har ingen överproduktion utan tillverkar endast vad kunderna har beställt och all produktion sker i Europa.